درسنامه حفظ قران



درسنامه حفظ قران

==تحلیل چرایی و چگونگی حفظ==استاد کریمی

-اهمیت و جایگاه تربیت مربی               -ویژگی های معلم قران

-عوامل توجه=نیاز/محبت

-حفظ  ایده ال---------------------چرایی/چگونگی/چه مدت/چقدر

انگیزه----------------------------------------دلایل عقلی و نقلی

دلایل عقلی=برکات و فضایل/تبعات فردی و اجتماعی

دلایل نقلی=وحی قران/احادیث و روایات/کلام بزرگان

-مقدمات حفظ---------------------------عوامل درونی و بیرونی

عوامل درونی=انگیزه/ تصمیم گیری/دعا /توسل

عوامل بیرونی=زمان مناسب/سن مناسب/مکان مناسب  نظم/استمرار/ مباحثه/استاد/مصحف/ترتیل/ترجمه

-گونه های حفظ=حفظ کل وحفظ بخشی(ترتیبی/موضوعی/سوره ای)

-روشهای رایج حفظ=

1-روش شنیداری-دیداری-نوشتاری و یدی-اشاره

2- سطر محور-لحن محور-محتوا محور

انواع حافظه=حافظه حسی/ کوتاه مدت/ میان مدت/ بلندمدت

حفظ/مرور/مباحثه

ادامه نوشته

مهارتهای پس از تدریس

مهارتهای پس از تدریس

شامل مهارتهای پس ازارائه درس1-فعالیتهای تکمیلی 2- ارزشیابی

ادامه نوشته

مهارتهای ضمن تدریس شامل =1-روشهای تدریس2-بقیه مهارتها


مهارتهای ضمن تدریس شامل =1-روشهای تدریس2-بقیه مهارتها که شامل=

1-مهارت اجرای ازمون رفتار ورودی

2-مهارت برقراری ارتباط

3-مهارت تمرکزبخشی

4-شیوه برخورد با قران اموز

5-مهارت اماده سازی

6-مهارت در انتخاب روش

7-مهارت جمع بندی

8-مهارت برقراری انضباط

9-مهارت استفاده از لوازم کمک اموزشی

10-مهارت تدریس در سطح علمی اشخاص

11-مهارت پرسش و پاسخ

12-مهارت تشویق

13-مهارت استفاده از وایت برد

14-محیط اموزشی

15-مهارت شروع کردن و پایان دادن به کلاس

16-نظرسنجی

17-درنگ نمودن در کلاس بعد از پایان درس

ادامه نوشته

روشهای تدریس


 

روشهای تدریس

امروزه با پیشرفت علم الگوهای اموزشی زیادی وجود دارد و نمیتوان به یکی دوتا از انها اکتفا کرد.پس لازم است مربی برای فعال تر کردن و بانشاط تر کردن کلاس از روشهای متنوع و جدیدی استفاده کند(مربی نمیتواند از همان روشی که برای ارائه مطالب تئوری استفاده کرده برای دروس عملی هم استفاده کند)

جامعترین روشها برای تدریس قران حکیم=

1-روش حفظ و تکرار

2- روش حل مساله(تحقیق)

3- روش پرسش و پاسخ

4- روش فعال

5- روش سخنرانی

6- روش دستیاری

7- روش نمایشی(tv)

8- روش ایفای نقش(داستانی)

9- روش داستان گویی

10- روشروش گردش علمی

11- روش بحث گروهی

12- کار امدترین  روش

 

ادامه نوشته

سرفصلهای مهارتهای قبل از تدریس


********سرفصلهای مهارتهای قبل از تدریس***********

1-نیت

2-طهارت ظاهری و باطنی

3-تقویت علاقه به تدریس

4-مطالعه و تسلط بر موضوع درس

5-مطالعات جانبی

6-طراحی اموزشی===سنجش اغازین    (تعیین وضعیت موجود)

                    ===هدف نهایی تدریس  (تعیین موقعیت مطلوب)*

                    ===طرح درس 1-مراحل تنظیم طرح(دوره ای/ماهانه/هفتگی

                                                   2-طرح درس روزانه*

ادامه نوشته

تعیین موقعیت مطلوب (هدف نهایی تدریس  )


تعیین موقعیت مطلوب (هدف نهایی تدریس  )

موقعیتی است که انتظار داریم شخص پس از انجام مجموعه ای از فعالیتهای اموزشی به ان برسد که همان هدف نهایی تدریس است

نکته=مربی موفق باید قبل ار اغاز اولین جلسه اهداف اموزشی خودرا مشخص نماید و تمام تلاش خودرا در طول دوره معطوف رسیدن به ان کند.

هدف= به موقعیتی که قصد داریم به ان برسیم هدف گویند.

اشتیاق رسیدن به هدف، محرک فعالیتهای معینیست که وصول به انرا ممکن میسازد.

چند نکته برای تعیین هدف های اموزشی=

ادامه نوشته

خلاصه کتاب روش تدریس قران                 نوشته اقای محمدرضا محمدی پرچوی


کتاب روش تدریس قران                 نوشته اقای محمدرضا محمدی پرچوی

تعریف تدریس:

1-      فعالیتهای اموزشی که با حضور مربی درکلاس اتفاق می افتد.

2-هم ورزی متقابل بین مربی،محتوای درسی و قران اموز.

3-فراهم اوردن شرایطی که یادگیری را اسان میکند.

4-جریان بهم پیوسته ای=شروع باطراحی خاتمه بااجراوارزشیابی

5-تفهیم ومطالب پیچیده برای رسیدن به رشدعلمی و افزایش فهم، تبیین و تکرار مطلب

ویژگی های مشترک تعاریف:

1-وجود رابطه(تعامل)بین مربی و قران اموز

2-هدفمندبودن فعالیت اموزشی(ازجانب مربی)جهت یادگیری بهتر

اگر فعالیتی یکی از اینها را نداشته باشد تدریس به حساب نمی اید.

بنابراین تدریس عبارت است از :

فعالیتهایی که مربی برای ایجاد تغییر در رفتار قران اموز برنامه ریزی میکند و بصورت رابطه ای متقابل پیاده میشود

نکته=

 اموزش از طریق فیلم و... یااگر فعالیتی درکلاس بصورت متقابل نباشد تدریس محسوب نمیشود حتی اگر سخنی گفته شده وتمرینی حل شود.

 

روش تدریس:

مجموعه فعالیتهای برنامه ریزی شده ای کهبرای یادگیری بهتر انجام میشود(نه برای تدریس)==اگر این فعالیتها به یادگیری کمک نکند،امر تدریس تلاشی بی ثمر خواهد بود.

به عبارت دیگر=

روشی است که مربی   با تدبیر و ابتکارخود  به کار بگیرد

برای دستیابی بهتر به هدفهای اموزشی

نکته=روش تدریس هدف نیست=ابزاریست برای نتیجه دادن یادگیری

 

مهارت تدریس:

قابلیت و مهارت مربی در اجرا ،چیرگی و تسلط بر تدریس .

وقتی میگوییم شخصی در تدریس مهارت دارد یعنی=

در  انجام و انتقال فن یا فنون تدریس تسلط کامل دارد.

انواع مهارت:

مهارتهای قبل از تدریس

مهارتهای ضمن تدریس

مهارتهای پس از تدریس

مسئله ولايت معنوی      

مسئله ولايت معنوی

آيا مقام پيغمبر اكرم فقط اين بود كه‏ دستورات الهی ، اصول و فروع اسلام به او وحی می‏شد ؟

آن چيزی كه او می‏دانست فقط اسلام واقعی بود و ديگر ماورای‏ آن ، شأن او نبود كه از جانب خدا بداند ؟ و در مقام عمل و تقوا نيز آيا [ فقط ] در مرحله‏ای بود مأمون و معصوم از خطا ؟ 

 

 کتاب امامت ورهبری    استاد مطهری

ادامه نوشته