8بقره


 (8) وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوِمِ الاَْخِرِ وَمَاهُم بِمُؤْمِنِينَ

 وگروهى ازمردم كسانى هستند كه مى گويند: به خدا وروز قيامت ايمان آورده ايم، درحالى كه مؤمن نيستند.

درآغاز اين سوره، براى معرّفى مؤمنان چهار آيه وبراى شناسايى كفّار دوآيه آمده است . دراين آيه تا ایه بیست گروه سومى رامعرّفى مى كند كه منافق هستند. اينان نه ايمان گروه اوّل را دارند ونه جراءت وجسارت گروه دوم را درابراز كفر.

ادامه نوشته

6 و7 بقره


 (6) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوآءٌ عَلَيْهِمْ ءَاءَنذَرْتَهُمْ اءَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ                 

  (7)خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى اءَبْصَرِهِمْ غِشَوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ        

همانا كسانى كه كفر ورزيده اند، براى آنها يكسان است كه هشدار شان دهى ياهشدار شان ندهى . آنهاايمان نخواهند آور د. خداوند بردلها وبرگوش آنان مهر زده است ودربرابر چشمانشان پرده اى است وبراى آنان عذابى بزرگ است .

قرآن، بعداز متّقين، كفّار رامعرّفى مى كند. آنها كه در گمراهى وكتمانِ حقّ، چنان سرسختند كه حاضر به پذيرش آيات الهى نيستند.                                            

    پس این ایات اصلی ترین صفت کفار یعنی حق ناپذیری اگاهانه اشاره میکند

کفر=کفر به معنای پوشاندن ونادیده گرفتن است کفران نعمت هم نادیده گرفتن ان است. کشاورز و شب را از ان جهت کافر گویند که کشاورز دانه را زیر خاک می پوشاند و شب فضارا در بر میگیرد                                                       

ادامه نوشته

5بقره

  (5) اءُوْلََّئِكَ عَلَى هُدىً مِّن رَّبِّهِمْ وَاءُوْلََّئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

تنهاآنان ازجانب پروردگارشان برهدايتند وآنان همان رستگاران هستند.

 

هدًى للمتقین ... أولئک على هدًى من ربهم =تنها اهل تقوا مردمى هدایت یافته اند.

رستگارى انسان در گرو ایمان به اصول اعتقادى دین و پایبندى به ارکان عملى آن است.
دستیابى اهل تقوابه هدایت،موهبتى است ازجانب خدا و پرتوى است از ربوبیت خداوند

ادامه نوشته

4بقره

  (4) وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ اءُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ اءُنْزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالاَْخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ

آنان به آنچه برتونازل شده وآنچه پيش ازتونازل گريده، ايمان دارند وهم آنان به آخرت يقين دارند

ادامه صفات متقین=

ایمان به قرآن و معارف و احکام نازل شده بر پیامبر (ص)، از است

مؤمن به کتابهاى آسمانىِ ادیان گذشته و معارف و احکام آنها

یقین به جهان آخرت


ادامه نوشته