21 بقره


(21) يَاءَيُّهَا النّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ                           

اىمردم ! پروردگارتان كه شما وپيشينيان شما را آفريد، پرستش كنيد تااهل تقوا شويد.

يَاءَيُّهَا النّاسُ= دعوت انبيا، عمومى است وهمه مردم را دربرمیگيرد.                               

 دركتابهاى قانون، موادقانون، بدون خطاب بيان مى شود، ولى قرآن كتاب قانونى است كه با روح وعاطفه مردم سرو كاردارد، لذادربيان دستورات، خطاب مى كند.اما خطاب های مختلف

خداوندهمه مردم رامخاطب قرارمى دهد، خواه توحیدگرا و دین باور یا شرک گرا؛ و مى فرماید: «هان اى مردم! اى انسانها!»؛ زیرا هر آیه اى که با «یا ایّهاالنّاس» شروع شود، متوجّه تمامى بشریت است و جز کودکان و کسانى که از نعمت خرد محروم اند، همه را دربرمى گیرد،
خداوند، پروردگار همه انسانهاست. پرستش خداوند وظیفه اى ضرورى، بر دوش همه مردم

ادامه نوشته

20بقره


(20) يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ اءَبْصَرَهُمْ كُلَّمَآ اءَضَآءَ لَهُم مَّشَوْاْ فِيهِ وَإِذَآ اءَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُواْ وَلَوْشَآءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسمْعِهِمْ وَاءَبْصَرِهِمْ إِنَّ اللّهَ عَلَى كُلّ ِشىءٍ قَدِيرٌ

نزديك است كه برق، نورچشمانشان رابربايد. هرگاه كه  (برق آسمان درآن صحراى تاريك وبارانى ) براى آنان بدرخشد، درآن حركت كنند، ولى همين كه تاريكى، ايشان را فراگرفت بايستند. واگر خداوند بخواهد، شنوايى وبينايى آنان را (ازبين ) مى برد، همانا خداوند برهرچيزى تواناست .

یکادالبرق= يَكَادُ=نزدیک است

ادامه نوشته

19 بقره



 (19) اءَوْ كَصَيّبٍ مِّنَ السَّمَآءِ فِيهِ ظُلُمَتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ اءَصَبِعَهُمْ فِى ءَاذَانِهِم مِّنَ الصَّوعِقِ حَذَرَالْمَوْتِ وَاللّهُ مُحِيطٌ بِالْكَفِرِينَ

يا چون بارانى تند ازآسمانند كه درآن، تاريكى ها ورعد وبرقى است كه ازترس صاعقه ها وبيم مرگ، انگشتان خود را در گوشهايشان قرار مى دهند. و(لى ) خداوند بر كافران احاطه دارد.

أو کصیب من السماء فیه ظلمت و رعد و برق=صَيّب=رگبار/باران درشت و تند

ادامه نوشته

18 بقره


(18) صُمُّ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لاَيَرْجِعُونَ

آنان (ازشنيدن حقّ) كرو(ازگفتن حقّ) گنگ و(ازديدن حقّ) كورند، پس ايشان (بسوىحقّ) بازنمى گردند.

در بحثهاى گذشته اشاره شد که مفهوم واقعى «ختم اللَّه على قلوبهم» نیز همین است که قلب و دستگاه فهم اینان، به دلیل ازدست دادن خاصیت دریافت حقایق، چنان شده که گویى مهر خورده است، نه اینکه خدا مانعى میان قلب آنان و حقیقت قرارداده باشد که حق را دریافت ندارند.

 نكته=قرآن درستايش برخى پيامبران مى فرمايد: آنان دست وچشم دارند، (واذكر عبادنا ابراهيم واسحاق ويعقوب اولى الايدى والابصار) شايد مقصود آن است كه كسى كه دست بت شكنى دارد دست دارد، كسى كه چشم خدابين داردچشم دارد، پس منافقان كه چنين دست وچشمى ندارند، درواقع همچون ناقص الخلقه هايى هستند كه خود مقدّمات نقص را فراهم كرده و وسائل شناخت را از دست داده اند..

نكته=

ادامه نوشته